Heeft u een vraag over Evi?

Misschien is die al eerder gesteld! Kijk daarvoor in de lijst hieronder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met Evi.

Wie is Van Lanschot?

Opgericht in 1737 is Van Lanschot één van de oudste onafhankelijke banken in de Benelux. Onze rijke geschiedenis vormt de stevige basis onder onze dienstverlening.

Wij zijn een gespecialiseerde en onafhankelijke wealth manager, die zich richt op het behoud en de opbouw van vermogen voor vermogende particulieren. Daarnaast richten wij ons op business professionals en executives en verenigingen en stichtingen. Wij onderscheiden ons door onze onafhankelijke aanpak, persoonlijke aandacht, kennis en ervaring.

Wij beschikken over een netwerk van 34 kantoren en vestigingen in België, Nederland en Zwitserland.

Van Lanschot valt onder het Nederlands Depositogarantiestelsel en staat onder het toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB), de Nationale Bank van België en de FSMA.

Wie is Evi?

Evi is het online aanbod van F. van Lanschot Bankiers nv, Belgisch bijkantoor. Van Lanschot is een Nederlandse bank met meer dan 275 jaar ervaring in vermogensbeheer. Via Evi kunt u op eenvoudige wijze online sparen en beleggen. Inzicht en transparantie staan hierbij centraal. 

Welke beleggingsproducten biedt Evi aan?

Evi biedt profielfondsen aan. Dit zijn gemengde fondsen bestaande uit aandelen en obligaties, maar ook andere activa en liquiditeiten. Op basis van uw persoonlijke beleggersprofiel, zal Evi u het advies geven te beleggen in het daarmee overeenstemmende fonds. Dit advies, alsook de bepaling van uw beleggingsprofiel, gebeurt volledig online.

Waarom zou ik beleggen met Evi?

Via Evi belegt u in een profielfonds met een ideale spreiding, volledig afgestemd op uw persoonlijke beleggersprofiel. Zo kan u ook online meegenieten van de jarenlange kennis en expertise van Van Lanschot Private Banking. Een gepassioneerd team van beleggingsspecialisten gaat voor u dagelijks en wereldwijd op zoek naar de beste activa. Beleggen met Evi is niet alleen heel eenvoudig maar bovendien ook volledig fiscaal geoptimaliseerd. U belegt aan lage kosten en heeft op ieder moment inzicht in de actuele waarde van uw belegging.

Hoe kan ik mijn belegging opvolgen?

Via Evi kunt u steeds online de evolutie van uw belegging raadplegen. Bovendien ontvangt u maandelijks een toelichting per mail over de belangrijkste wijzigingen in uw belegging, de volledige samenstelling en de behaalde rendementen.

Wanneer verwerkt Evi mijn verkoop als ik vandaag een opdracht geef?

Geeft u een opdracht tot verkoop voor 11u45, dan gebeurt de verkoop nog de dag zelf, wanneer het een beursdag betreft. U ziet de verwerking van deze verkoop drie dagen nadien. Geeft u een opdracht tot verkoop na 11u45, dan gebeurt de verkoop de dag nadien, wanneer het een beursdag betreft. U ziet de verwerking van deze verkoop drie dagen nadien.

Wanneer verwerkt Evi mijn aankoop?

Staat er voor 11u45 minimum €50 op uw beleggersrekening, dan gebeurt de aankoop nog de dag zelf, wanneer het een beursdag betreft. U ziet de verwerking van deze aankoop drie dagen nadien. Staat er pas na 11u45 minimum €50 op uw beleggersrekening, dan gebeurt de aankoop de dag nadien, wanneer het een beursdag betreft. U ziet de verwerking van deze aankoop drie dagen nadien.

Wat is een beleggersprofiel?

Het beleggersprofiel of beleggingsprofiel is een profiel dat u samen met ons opstelt op basis van een vragenlijst. Deze vragenlijst meet uw kennis en ervaring op beleggingsvlak en peilt naar uw beleggingsdoelstellingen. Aan de hand van dit profiel kunnen wij bepalen welke beleggingsdiensten en financiële instrumenten geschikt zijn voor u.

Kan ik maandelijks bijstorten?

Ja, het is mogelijk om periodiek bij te storten op uw Evi Beleggersrekening. Vanaf het moment dat er €50 op deze rekening staat, wordt dit automatisch belegd in uw portefeuille (profielfonds).

Welke kosten zijn verbonden aan mijn Beleggersrekening?

Evi rekent buiten het fonds geen kosten aan. U betaalt dus géén in- en uitstapkosten en géén bewaarloon. De beheervergoeding voor het beheer van het fonds (1,12% op jaarbasis) wordt verwerkt in de koers van het fonds (netto inventariswaarde) en maakt deel uit van de lopende kosten.

Kunnen minderjarigen een Evi Beleggersrekening openen?

Nee, er kan geen rekening geopend worden op naam van een minderjarige.

Waarom belegt u het best op lange termijn?

Op korte termijn kan de waarde van een beleggingsportefeuille sterk fluctueren als gevolg van de dagelijkse schommelingen op de financiële markten. We vinden het van belang koers te houden en zijn ervan overtuigd dat beleggen op lange termijn verstandiger is. Dit wordt bovendien bevestigd door diverse wetenschappelijke onderzoeken naar historische rendementen. 

Wat is een beleggingshorizon?

De beleggingshorizon duidt de termijn aan waarover u wenst te beleggen.

Wat wordt bedoeld met “waarde belegging”?

Dit cijfer geeft de totale waarde van uw belegging weer, bestaande uit enerzijds uw inbreng (het totale bedrag aan stortingen min het totale bedrag aan onttrekkingen) en anderzijds de opbrengst waarin de lopende kosten reeds zitten verrekend.

Wat is een deelbewijs?

In ruil voor het geld dat u belegt, verkrijgt u deelbewijzen van een profielfonds. Een deelbewijs vertegenwoordigt een stuk van een fonds. Stel dat u 10.000 euro stort op een moment dat de koers van het fonds 1.000 euro bedraagt, dan ontvangt u 10 deelbewijzen.

Wat is de Netto Inventariswaarde (NIW)?

De Netto Inventariswaarde geeft de waarde aan van één deelbewijs.

Hoe weet ik waarin mijn geld wordt belegd?

Transparantie over alles wat met uw belegging te maken heeft is voor ons een absolute prioriteit. Hieronder vindt u de links naar de actuele samenstelling van de profielfondsen:

 

Very Defensive Portfolio: klik hier
Defensive Portfolio: klik hier
Balanced Portfolio: klik hier
Growth Portfolio: klik hier
High Growth Portfolio: klik hier

Ik spaar reeds via Evi, waarom zou ik starten met Evi Beleggen?

Indien u bereid bent iets meer risico te nemen, dan vormt beleggen een goed alternatief om met een deel van uw spaargeld, uw vermogen te laten renderen. Bovendien wordt in de volgende jaren verwacht dat de wereldeconomie gestaag zal blijven groeien. Wanneer u nu start met beleggen kunt u bijgevolg mee profiteren van die groei.

Wat is het verschil tussen beleggen met Evi en beleggen met Van Lanschot Private Banking?

Bij Evi ligt de instapdrempel lager: u kunt al beleggen vanaf 1000 euro. En toch geniet u van de beleggingsexpertise van onze medewerkers.

Ik heb nog geen Evi Spaarrekening. Kan ik dan starten met Evi Beleggen?

Ja, dat kan zonder probleem. U heeft wel een Evi Spaarrekening nodig, maar wij maken die automatisch en gratis voor u aan wanneer u een Evi Beleggersrekening opent.

Kan ik op ieder moment de actuele waarde van mijn portefeuille opvragen?

Ja, u kunt de actuele waarde van uw portefeuille online raadplegen wanneer u zich aanmeldt op www.evi.be.

Zijn de gegevens die ik invul bij de simulatie bindend?

Neen, de gegevens die u invult bij de simulatie zijn niet bindend. U kan later in de simulatie uw gegevens (beginkapitaal, bedrag van de bijstortingen en beleggingshorizon) nog aanpassen. U bent tevens niet verplicht om achteraf exact uit te voeren wat u heeft ingegeven. Onthoud wel: hoe correcter u deze vragen beantwoordt, des te beter kunnen wij u helpen bij de bepaling van uw beleggersprofiel.

Kan ik mijn simulatie stopzetten en later de draad weer opnemen?

Ja, klik op ‘Bewaar’ onder de ‘Ga verder’-button onderaan de pagina. Het enige wat u verder hoeft te doen, is uw e-mailadres ingeven zodat we u de link kunnen bezorgen naar uw vragenlijst met de deels ingevulde gegevens.

Waarom zou ik sparen bij Evi?

Evi helpt u om uw geld een hoog rendement te geven. Op een eenvoudige manier en in volledige transparantie.

Hoeveel rekeningen kan ik openen?

U kunt een onbeperkt aantal rekeningen openen. De vrijstelling van roerende voorheffing is wel per persoon, ongeacht het aantal rekeningen.

Is er een maximumbedrag dat ik kan storten?

Nee, er is geen maximale inleg. De hoge intrestvoeten gelden wel enkel voor een inleg tot 250.000 euro.

Zijn er kosten verbonden aan een Evi Spaarrekening?

Nee, het openen, beheren en sluiten van een Evi Spaarrekening is gratis.

Kan ik geld van mijn Evi Spaarrekening overschrijven naar mijn Evi Getrouwheidsrekening of omgekeerd?

Geld overschrijven van uw Evi-rekening naar een andere Evi-rekening op uw naam is uiteraard mogelijk. De premieverwervingsperiode voor het eerste spaardeposito blijft verworven op voorwaarde dat het bedrag van de overdracht minimaal 500 euro bedraagt en u tijdens hetzelfde kalenderjaar nog geen drie soortgelijke opdrachten vanop hetzelfde spaardeposito uitvoerde.

Wie kan gebruikmaken van de diensten van Evi?

Elke particulier ouder dan 18 jaar en fiscaal ingezetene in België, ongeacht welke nationaliteit (met uitzondering van inwoners van de VS), kan een Evi-rekening openen.

Hoe bereik ik de klantendienst?

U kunt onze helpdesk elke dag bereiken op verschillende manieren. Via e-mail of telefoon. Meer informatie vindt u op onze contactpagina

Hoe open ik een rekening?

Bij Evi kunt u gemakkelijk en snel online een rekening openen en hoeft u niets per post op te sturen. Volgende gegevens en documenten hebt u nodig: identiteitskaart, gsm-nummer en bankrekeningnummer van uw huidige zichtrekening bij een andere bank.

Kan ik een gezamenlijke rekening openen?

Ja, u kunt een gezamenlijke rekening openen voor u en uw partner als u op hetzelfde adres woont en al een gezamenlijke tegenrekening heeft.

Wat is een tegenrekening?

Een tegenrekening is een zichtrekening op uw naam bij een andere Belgische bank. In het geval van een gezamenlijke rekening wordt hiermee een zichtrekening op uw beide namen bij een andere Belgische bank bedoeld.

Welke documenten en gegevens heb ik nodig om een rekening te openen?

Bij het openen van een individuele rekening: identiteitskaart, gsm-nummer en bankrekeningnummer huidige zichtrekening. Bij het openen van een gezamenlijke rekening: beide identiteitskaarten, beide gsm-nummers en bankrekeningnummer huidige gezamenlijke zichtrekening.

Stuurt Evi mij bankafschriften/uittreksels? Kan ik deze ook zelf afdrukken?

Uw rekeningafschriften zijn op elk moment online beschikbaar. Indien gewenst kunt u deze zelf uitprinten.

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

Onder ‘Mijn gegevens’ kunt u uw e-mailadres aanpassen.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Onder ‘Mijn gegevens’ kunt u uw wachtwoord aanpassen.

Hoe wijzig ik mijn gebruikersnaam?

Onder ‘Mijn gegevens’ kunt u uw gebruikersnaam aanpassen.

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten, hoe vind ik deze terug?

Vindt u de mail die we u toestuurden met de gebruikersnaam niet meer? Of bent u uw eigen gekozen gebruikersnaam vergeten? Contacteer dan onze helpdesk via e-mail of telefoon. Zij helpen u hier graag mee verder!

Kan ik alles online regelen?

Ja, u kunt bij Evi alles online regelen.

Valt Evi onder het depositogarantiestelsel?

Uw spaardeposito’s vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Het Nederlandse depositogarantiestelsel garandeert de klant een maximale vergoeding van 100.000 euro bij een faillissement van een bank. De vergoeding geldt per persoon, ongeacht het aantal rekeningen. Bij een gezamenlijke rekening wordt dus maximaal 200.000 euro vergoed. Dit zijn overigens dezelfde waarborgen als voorzien in het Belgische depositogarantiestelsel. Meer informatie over de werking van het Nederlandse depositogarantiestelsel kunt u vinden op de website van DNB.

Hoe kan ik een rekening afsluiten?

Indien u uw Evi-rekening wenst af te sluiten, kan dit door middel van een door u ondertekend schrijven met daarin de expliciete opdracht tot afsluiten. U kan deze brief portvrij versturen naar: Antwoordcode EVI DA853-215-6 2018 Antwerpen

Waarom ontvang ik geen e-mails van Evi?

U ontvangt geen e-mails van Evi. Misschien is het opgegeven e-mailadres niet correct, of zijn de mails terechtgekomen in de spam mailbox.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Indien u niet tevreden bent en u heeft een klacht dan kan u de pagina klachten raadplegen waar u alle informatie vindt.

Wie is Van Lanschot?

Opgericht in 1737 is Van Lanschot één van de oudste onafhankelijke banken in de Benelux. Onze rijke geschiedenis vormt de stevige basis onder onze dienstverlening.

Wij zijn een gespecialiseerde en onafhankelijke wealth manager, die zich richt op het behoud en de opbouw van vermogen voor vermogende particulieren. Daarnaast richten wij ons op business professionals en executives en verenigingen en stichtingen. Wij onderscheiden ons door onze onafhankelijke aanpak, persoonlijke aandacht, kennis en ervaring.

Wij beschikken over een netwerk van 34 kantoren en vestigingen in België, Nederland en Zwitserland.

Van Lanschot valt onder het Nederlands Depositogarantiestelsel en staat onder het toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB), de Nationale Bank van België en de FSMA.

Wie is Evi?

Evi is het online aanbod van F. van Lanschot Bankiers nv, Belgisch bijkantoor. Van Lanschot is een Nederlandse bank met meer dan 275 jaar ervaring in vermogensbeheer. Via Evi kunt u op eenvoudige wijze online sparen en beleggen. Inzicht en transparantie staan hierbij centraal. 

Waarom zou ik sparen bij Evi?

Evi helpt u om uw geld een hoog rendement te geven. Op een eenvoudige manier en in volledige transparantie.

Valt Evi onder het depositogarantiestelsel?

Uw spaardeposito’s vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Het Nederlandse depositogarantiestelsel garandeert de klant een maximale vergoeding van 100.000 euro bij een faillissement van een bank. De vergoeding geldt per persoon, ongeacht het aantal rekeningen. Bij een gezamenlijke rekening wordt dus maximaal 200.000 euro vergoed.

Meer informatie over de werking van het Nederlands depositogarantiestelsel kunt u vinden op de website van de DNB.

Waar vind ik de productvoorwaarden?

U kunt de productvoorwaarden terugvinden in het Document met Essentiële Spaardersinformatie en in onze algemene voorwaarden.

Waarom moet ik bij het openen van mijn Evi-rekening een andere rekening opgeven?

Het opgeven van een tegenrekening van waar u de eerste storting(en) naar uw Evi-rekening doet, is een verplicht onderdeel van de identiteitscontrole. Omwille van veiligheids- en wettelijke redenen kunt u enkel geld overschrijven van uw Evi-rekening naar deze tegenrekening. Overschrijven naar uw Evi-rekening kan - na de eerste storting - vanaf elke andere Europese zichtrekening.

Kunnen inwoners van de VS een Evi-rekening openen?

Nee, inwoners van de VS kunnen geen rekening bij Evi openen ten gevolge van de Amerikaanse wetgeving. Nadere uitleg over het begrip 'inwoner van de VS' vindt u in de algemene voorwaarden.

Vanaf wanneer zijn overschrijvingen van mijn rekening mogelijk?

Na ontvangst van uw identiteitskaart en na aanvaarding van uw aanvraag.

Vanaf wanneer loopt de intrest op mijn rekening?

Al bij de aanvraag van een rekening kunt u onmiddellijk een eerste storting doen en de dag nadien meteen profiteren van de intrest. Alleen als de rekening ook daadwerkelijk geactiveerd is, wat onder andere betekent dat de wettelijk verplichte verificatie van uw identiteit heeft plaatsgevonden, zal u het recht op intrest ook effectief verwerven.

Ik verander van gsm-nummer. Moet ik dit melden?

We raden u aan om dit te melden aan onze helpdesk.

Ik verander van adres. Moet ik dit melden?

Indien u inlogt met uw eID worden uw nieuwe adresgegevens automatisch ingelezen en gewijzigd.

Logt u in via een SMS code dient u na het inloggen te kiezen voor "mijn gegevens" en "adreswijziging". Na het ingeven van uw nieuwe gegevens kiest u voor volgende en zal u een SMS met een code ontvangen. Na het ingeven van deze code werd uw aanvraag geregistreerd en zal deze worden verwerkt.

Opgelet: indien u de adresgegevens van een gemeenschappelijk rekening wenst te wijzigen moeten beide titularissen de adreswijziging ingeven.

Kan iedereen een rekening openen?

Elke particulier ongeacht welke nationaliteit (met uitzondering van inwoners van de VS), ouder dan 18 jaar en fiscaal ingezetene in België, kan een Evi-rekening openen. Daarnaast vragen wij dat u beschikt over een e-mailadres en over een Belgisch gsm-nummer.

Kan ik iemand een volmacht geven voor mijn Evi-rekening?

Nee, u kunt geen volmacht geven aan iemand voor uw Evi-rekening.

Waaraan moet de gekoppelde tegenrekening voldoen?
  • De tegenrekening hoort bij een Belgische kredietinstelling (uitgezonderd Van Lanschot)
  • De tegenrekening luidt in euro
  • De tegenrekening staat op uw naam (voor een individuele rekening)
  • Bij een gemeenschappelijke rekening staat de rekening op naam van u en uw partner
Kan ik ook een gezamenlijke tegenrekening opgeven?

Als u een individuele Evi-rekening wilt openen, dan moet u ook een individuele tegenrekening opgeven.

Wenst u een gezamenlijke Evi-rekening te openen, dan geeft u ook een gezamenlijke tegenrekening op.

Kan ik een Evi-rekening openen voor twee personen?

Ja, u kunt een gezamenlijke rekening openen voor u en uw partner als u op hetzelfde adres woont en al een gezamenlijke tegenrekening heeft.

Let wel: hiervoor hebt u twee verschillende gsm-nummers én twee verschillende e-mailadressen nodig. Deze laatste kan u eenvoudig en gratis aanmaken via bijvoorbeeld Gmail (https://mail.google.com/) of Hotmail (www.hotmail.com).

Kan ik een gezamenlijke rekening openen als mijn partner en ik op een ander adres wonen?

Nee, om een gezamenlijke rekening te openen moeten u en uw partner op hetzelfde adres wonen en een gezamenlijke tegenrekening hebben.

Ik verander van bank en bijgevolg ook van tegenrekening. Wat moet ik doen?

Meld dit aan onze helpdesk. Eén van onze medewerkers zal u zo snel mogelijk de te volgen procedure meedelen.

Kunnen bedrijven, verenigingen of stichtingen een Evi-rekening openen?

Nee, enkel natuurlijke personen kunnen een Evi-rekening openen.

Wie kan er een Evi-rekening openen?

Enkel inwoners van België, ongeacht welke nationaliteit, kunnen een rekening bij Evi openen (met uitzondering van de VS). Men kan wel enkel een rekening bij Evi openen als men ook in België belasting betaalt. Doet men dit niet, dan wordt men gezien als niet-inwoner en kan men gezien hun specifiek fiscaal statuut niet als klant aanvaard worden.

Mijn storting wordt niet aanvaard. Hoe kan dit?

Stortingen tussen verschillende banken gebeuren in eerste instantie door het aanvaarden van een 'protocol' door de bank van waar de overschrijving dient te gebeuren. Het kan zijn dat uw bank het 'protocol' naar Evi nog steeds niet heeft opengesteld. U kan hiervoor het best contact opnemen met onze helpdesk.

Hoe open ik een Evi-rekening?

U opent een Evi-rekening in twee eenvoudige stappen.

Na het invullen van uw identiteitsgegevens en het doorsturen van uw aanvraag, wordt uw rekening onmiddellijk aangemaakt. U kunt onmiddellijk een eerste storting doen en meteen profiteren van de aantrekkelijke intrest. Ondertussen verwerken wij uw aanvraag. Van zodra de nodige controles zijn uitgevoerd, o.a. de verificatie van uw identiteit aan de hand van een kopie van uw identiteitskaart, wordt uw rekening volledig geactiveerd en kan u ook overschrijvingen doen vanuit uw Evi Spaarrekening naar uw vaste tegenrekening.

Hoe gebeurt de opening van een Evi Spaarrekening concreet?

Na het opgeven van uw gsm-nummer, ontvangt u meteen een sms-code. Op deze manier controleren we of u de eigenaar bent van het ingevulde gsm-nummer. Deze code moet u invullen in het daarvoor bestemde veld.

Daarna wordt gevraagd uw zichtrekening bij uw andere bank in te geven. Deze wordt vervolgens automatisch gekoppeld aan uw Evi-rekening. U ontvangt meteen uw nieuw Evi-rekeningnummer en u kunt onmiddellijk een storting uitvoeren.

Waarom moet ik mijn gsm-nummer invullen?

Telkens wanneer u zich aanmeldt met uw gebruikersnaam sturen wij u via sms een eenmalige logincode naar uw gsm-nummer als bijkomende beveiliging. U hebt dus geen kaartlezer meer nodig.

Waarom en hoe moet ik een kopie van mijn identiteitskaart opsturen?

Alle banken zijn verplicht om de identiteit van hun klanten te controleren aan de hand van hun identiteitskaart. U kunt ons een kopie (voor- en achterkant) bezorgen per post, een foto of scan uploaden (enkel formaat BMP, PNG, JPEG of GIF kunnen aanvaard worden) of een eID-kaartlezer gebruiken.

Indien u ons per post een kopie wilt bezorgen, dan kunt u — als u onderstaand opschrift gebruikt — de omslag portvrij versturen.

ANTWOORDCODE
Evi
DA 853 – 215 – 6
2018 Antwerpen

Waar vind ik een eID-kaartlezer?

Het meest gebruikte type is een eenvoudige kaartlezer die u via een USB-poort aan de computer koppelt. Dit type kaartlezer heeft geen eigen toetsenbord of scherm. De pincode wordt immers ingegeven via het toetsenbord van de computer. Zo'n kaartlezer is verkrijgbaar in de meeste computerwinkels en in veel gemeentebesturen. Ga bij aanschaf van een eID-kaartlezer altijd na of de kaartlezer geschikt is om met de Belgische eID te gebruiken.

Ondernemingen en handelaars verkiezen meestal een kaartlezer met een eigen toetsenbord en/of scherm. Zo'n kaartlezer is duurder, want hij heeft een ‘PIN pad’ – een eigen toetsenbord voor het intikken van de pincode.

Voor draagbare computers bestaan er kaartlezers die volledig in de computer opgenomen zijn.

Er bestaan ook toetsenborden waarbij de kaartlezer in de behuizing geïntegreerd is. De pincode kan veilig ingegeven worden via het toetsenbord.

Meer informatie over de eID-kaartlezer vindt u op http://eid.belgium.be/nl/.

Kan ik een extra rekening openen?

Ja, u kan zoveel rekeningen openen als u wilt, maar pas nadat uw eerste rekening volledig geactiveerd werd. Dit houdt in dat wij een kopie van uw identiteitskaart ontvangen én gecontroleerd hebben, samen met de ontvangst van een eerste storting vanuit de door u opgegeven tegenrekening. Deze procedure kan een aantal dagen duren. Wanneer dit in orde is, kan u inloggen met uw gebruikersnaam en sms-code of via uw eID en krijgt u de mogelijkheid om extra rekeningen te openen, zonder opnieuw de hele procedure te doorlopen.

Vanaf wanneer kan ik geld storten?

Zodra u uw aanvraag heeft ingediend, kunt u geld overschrijven van uw tegenrekening naar uw nieuwe Evi-rekening. Wanneer er na 30 kalenderdagen na het aanvragen van een Evi-rekening nog geen bedrag is overgemaakt naar deze rekening, wordt de aanvraag automatisch beëindigd. Voordat dit gebeurt, ontvangt u van Evi nog een aantal e-mails ter herinnering.

Bij het invullen van mijn gegevens krijg ik de melding 'Fieldsempty'. Wat betekent dit?

Deze foutmelding verschijnt wanneer de sessie te lang inactief openstond. Uit veiligheidsoverwegingen wordt de verbinding dan verbroken. Het enige wat u dan kan doen is uw browser afsluiten, deze opnieuw opstarten en nogmaals uw gegevens invoeren.

Kan ik voor mijn minderjarige kinderen een Evi-rekening openen?

Neen, dit is niet mogelijk. Om een rekening bij Evi te openen, moet men meerderjarig zijn.

Java & Edge

Indien u Firefox of Chrome als browser gebruikt kan u niet inloggen via e-ID. Deze browsers ondersteunen de plug-ins niet. In Windows 10 kan u niet inloggen indien u Edge als browser gebruikt. Gebruik Internet Explorer 11 indien u wenst in te loggen via e-ID of log in via SMS.

Welke intrest ontvang ik bij Evi?

U kan de intrestvoeten hier vinden.

Is er een maximumbedrag waarop deze intrest van toepassing is?

De rente is van toepassing op een maximum van 250.000 euro per rekening.

Wat is het verschil tussen beide spaarrekeningen?

De intrest van de Evi Spaarrekening en de Evi Getrouwheidsrekening bestaat uit een basisintrest een getrouwheidspremie.

De Evi Spaarrekening biedt u een hoge basisintrest en een lagere getrouwheidspremie. Deze gereglementeerde spaarrekening biedt u maximale flexibiliteit inzake opvraagbaarheid en is geschikt voor bedragen die minder dan één jaar worden aangehouden. Naast de hoge basisintrest ontvangt u ook nog een getrouwheidspremie.

De Evi Getrouwheidsrekening biedt u een lagere basisintrest maar een hogere getrouwheidspremie. Deze gereglementeerde spaarrekening geeft u een maximaal rendement mits het saldo gedurende minimaal één jaar wordt aangehouden. Naast de basisintrest ontvangt u een getrouwheidspremie die wordt berekend op het geld dat 12 maanden onafgebroken op de rekening staat.

Wat is een getrouwheidspremie?

De getrouwheidspremie ontvangt u als u uw stortingen gedurende 12 maanden onafgebroken op de rekening laat staan. Na afloop van die periode begint onmiddellijk een nieuwe periode van een jaar te lopen. Iedere storting heeft zo een eigen verwervingsperiode. De getrouwheidspremie wordt berekend tegen een intrestvoet uitgedrukt op jaarbasis.

Kan het dat de intrest wijzigt?

De intrest van uw getrouwheidspremie geldt tot 12 maanden na iedere storting. De basisintrest is afhankelijk van de financiële markt.

De getrouwheidspremie is slechts verworven voor bedragen die gedurende 12 maanden na de storting ononderbroken op de gereglementeerde spaarrekening blijven staan. Die premie loopt vanaf de dag van de storting. De dag na die waarop de getrouwheidspremie is verworven, start een nieuwe verwervingsperiode van 12 maanden. Het tarief van de getrouwheidspremie kan te allen tijde door de bank worden gewijzigd. Het geldende tarief van de getrouwheidspremie op het moment van de storting of bij de aanvang van een nieuwe verwervingsperiode blijft gedurende 12 maanden ongewijzigd van toepassing.

De basisrente wordt op uw rekening gestort met valutadatum 1 januari of wanneer u uw rekening afsluit. De reeds verworven getrouwheidspremie wordt op uw rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal waarin die premie verworven is, i.e. op 1 januari, op 1 april, op 1 juli en op 1 oktober of bij de afsluiting van de rekening.

 

Rentewijziging:

Tot de datum van de rentewijziging wordt de huidige basisrente berekend en vanaf de datum van de rentewijziging de nieuwe basisrente berekend. De getrouwheidspremie is  gegarandeerd voor de volledige getrouwheidsperiode van de betreffende storting, zijnde 12 maanden na storting van het bedrag.

 

Voorbeeld: Men stort 1.000 € op 25 november op de Spaarrekening. De basisrente is 1.15% en de getrouwheidspremie is 0.35%. Vanaf 1 december wijzigt de basisrente naar 1% en de getrouwheidspremie naar 0.30%. Vanaf die datum wordt er dus 1% basisrente aangerekend. De getrouwheidspremie van 0.35% blijft echter gelden gedurende 12 maanden indien deze storting 12 maanden op de rekening blijft. Nieuwe stortingen vanaf 1 december worden wel aan de nieuwe getrouwheidspremie van 0.30% berekend. 

Indien u geld van de rekening opneemt worden de geldafhalingen aangerekend op de bedragen waarvoor de premieverwerving het minst ver gevorderd is.

Hoe en vanaf wanneer ontvang ik basisintrest?

Uw deposito’s brengen een basisintrest op ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting. De deposito’s brengen geen intrest meer op vanaf de kalenderdag van de opvraging.

De basisintrest wordt berekend tegen een intrestvoet uitgedrukt op jaarbasis.

 

Hoe worden de intresten op mijn Evi Getrouwheidsrekening berekend en wanneer worden de intresten op mijn Evi Getrouwheidsrekening uitbetaald?

Uw getrouwheidspremie begint te lopen ten laatste vanaf de kalenderdag die volgt op de kalenderdag van de storting. Opvragingen worden toegerekend aan de bedragen waarvoor de premiewervingsperiode het minst gevorderd is. Als verschillende bedragen eenzelfde premiewervingsperiode hebben, wordt de opvraging in de eerste plaats toegerekend aan het bedrag met de laagste intrestvoet van de getrouwheidspremie. 

De getrouwheidspremies verworven tijdens het eerste, tweede, derde en vierde kwartaal brengen respectievelijk vanaf 1 april, 1 juli, 1 oktober en 1 januari volgend op dat kwartaal een basisintrest op. 

We geven u een voorbeeld:

 

U verwerft de intresten op uw Evi getrouwheidsrekening als uw geld onafgebroken gedurende 12 maanden op uw rekening staat. De uitbetaling van de intresten gebeurt op 1 april, 1 juli, 1 oktober en 1 januari. Vanaf die dag brengen de gestorte intresten basisintrest op. Stel dat u op 1/2/2014 bedrag x stort op uw Evi getrouwheidsrekening. U laat dit bedrag 12 maanden onafgebroken op uw rekening staan. U verwerft de getrouwheidspremie na 12 maanden op 31/1/2015. De uitbetaling van uw getrouwheidspremie gebeurt dan op 1 april 2015.

 

Vanaf die dag brengen beide gestorte intresten basisintrest op en uiteraard een getrouwheidspremie als de gestorte bedragen terug een jaar op uw getrouwheidsrekening blijven staan.

Stel dat u op 1/2/2014 bedrag x stort op uw Evi getrouwheidsrekening. Op 1/4/2014 stort u op dezelfde rekening bedrag y. Beide bedragen laat u 12 maanden onafgebroken op uw rekening staan. U verwerft de getrouwheidpremie op bedrag x op 31/1/2015. De uitbetaling van deze getrouwheidspremie gebeurt op 1 april 2015. U verwerft de getrouwheidspremie op bedrag y op 31/3/2015. De uitbetaling van deze getrouwheidspremie gebeurt eveneens op 1 april 2015. Vanaf die dag brengen beide gestorte intresten basisintrest op en uiteraard een getrouwheidspremie als de gestorte bedragen terug een jaar op uw getrouwheidsrekening blijven staan.

 

Stel dat u op 1/5/2014 bedrag x stort op uw Evi getrouwheidsrekening. U laat dit bedrag 12 maanden onafgebroken op uw rekening staan. U verwerft de getrouwheidspremie op bedrag x op 30/4/2015. De uitbetaling van uw getrouwheidspremie gebeurt dan op 1 juli 2015. Vanaf die dag brengen beide gestorte intresten basisintrest op en uiteraard een getrouwheidspremie als de gestorte bedragen terug een jaar op uw getrouwheidsrekening blijven staan.

 

Stortingen en opvragingen op dezelfde kalenderdag worden gecompenseerd voor de berekening van de basisintrest en de getrouwheidspremie.

Hoe kan ik zien hoeveel intrest ik heb ontvangen?

De effectieve intrest die u in het voorafgaand jaar ontving, vindt u terug op uw online rekeninguittreksel. U kunt op elk ogenblik uw intrest berekenen via de simulator.

Welke interest ontvang ik na een rentewijziging?

Tot de datum van de rentewijziging wordt de huidige basisrente berekend en vanaf de datum van de rentewijziging de nieuwe basisrente berekend. De getrouwheidspremie is  gegarandeerd voor de volledige getrouwheidsperiode van de betreffende storting, zijnde 12 maanden na storting van het bedrag.

 

Voorbeeld:

Men stort 1000 € op 25 november op de Spaarrekening. De basisrente is 1.15% en de getrouwheidspremie is 0.35%.

Vanaf 1 december wijzigt de basisrente naar 1% en de getrouwheidspremie naar 0.30%. Vanaf die datum wordt er dus 1% basisrente aangerekend. De getrouwheidspremie van 0.35% blijft echter gelden gedurende 12 maanden indien deze storting 12 maanden op de rekening blijft. Nieuwe stortingen vanaf 1 december worden wel aan de nieuwe getrouwheidspremie van 0.30% berekend.

 

Indien u geld van de rekening opneemt worden de geldafhalingen aangerekend op de bedragen waarvoor de premieverwerving het minst ver gevorderd is.

Waar vind ik het overzicht van mijn rekening(en)?

U vindt het overzicht van uw rekening(en) op uw persoonlijke homepagina.

Vanaf wanneer kan ik geld overschrijven naar mijn vaste tegenrekening?

Zodra de controle van uw aanvraag is afgerond.

Kan ik betalingen uitvoeren met mijn Evi Spaarrekening?

 

Het geld op uw Evi Spaarrekening is op elk moment beschikbaar. Als u geld wilt overschrijven, schrijft u gewoon het gewenste bedrag over naar uw tegenrekening bij uw andere bank. Daar kunt u het geld dan afhalen.

 

Wat is de BIC-code van Evi?

De BIC-code van Evi is FVLBBE2E.

Hoe moet ik me aanmelden?

Aanmelden doet u met uw gebruikersnaam en de u toegestuurde sms-code of door uw eID in de kaartlezer te steken en de bijhorende PIN-code in te geven.

Wat heb ik nodig om me aan te melden via eID?

Om u aan te melden via eID heeft u een computer, de juiste software, een kaartlezer, uw eID en de bijbehorende PIN-code nodig. Meer info over het gebruik van uw eID-kaartlezer kunt u vinden op http://eid.belgium.be/nl/je_eid_gebruiken/.

Het lukt me niet om me aan te melden. Wat moet ik nu doen?

Evi online banking ondersteunt de meeste browsers (Internet Explorer 8 en hoger, Chrome, Firefox en Safari).

Krijgt u foutmeldingen? Installeer dan de meest recente versie van uw browser. Indien u nog steeds problemen ondervindt, contacteer dan onze helpdesk.

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten, wat nu?

Vindt u de mail die we u toestuurden met de gebruikersnaam niet meer? Of bent u uw eigen gekozen gebruikersnaam vergeten? Contacteer dan onze helpdesk via e-mail of telefoon. Zij kunnen u beslist verder helpen!

Belangrijk hierbij is de volgende gegevens al dicht bij de hand te hebben, gezien de helpdesk deze gegevens nodig heeft om uw gebruikersnaam terug op te zoeken:

  • Naam en voornaam
  • Uw rijksregisternummer
  • Uw identiteitskaartnummer
  • De vervaldatum van uw identiteitskaart
  • Uw geboortedatum en –plaats
  • Uw gsm-nummer
Mijn gebruikersnaam wordt niet aanvaard. Hoe komt dit?

Hield u rekening met onderstaande tips?

  • Bij de ingave van de gebruikersnaam is het belangrijk dat u rekening houdt met hoofdletters en cijfers.
  • Er mogen géén spaties in de gebruikersnaam voorkomen (dus u kan beter niet copy-pasten).
Kan ik mijn gebruikersnaam zelf wijzigen?

Ja, u kan zelf uw gebruikersnaam wijzigen door eerst in te loggen met uw huidige gebruikersnaam en SMS-code of e-ID, daarna bovenaan ‘mijn gegevens’ aan te klikken en vervolgens het submenu ‘gebruikersnaam wijzigen’ te selecteren. Hier kan u de gebruikersnaam die wij u eerder toestuurden, wijzigen naar een gebruikersnaam naar keuze.

Het inloggen met sms-code lukt niet. Hoe komt dat?

Hield u rekening met onderstaande?

  • Gebruik voor elke loginpoging een nieuwe sms-code, vermits deze slechts enkele minuten geldig is. Elke sms die u van Evi ontvangt, is gratis.
  • Typ de 8 karakters over die in uw sms staan. Deze 8 tekens kunnen letters, cijfers, leestekens of een combinatie van deze zijn. De code is hoofdlettergevoelig en er komen eveneens géén spaties in voor.
Ik ontvang geen sms wanneer ik wil inloggen. Hoe los ik dit op?

Sms’en van Evi worden verstuurd met een Premium Service Nummer. Dit is een verkort nummer dat bestaat uit 4 of 5 nummers. Voor Evi is dat het nummer 8686.

Het is mogelijk dat uw telecomprovider deze nummers blokkeert, waardoor u geen sms ontvangt.

Om dit op te lossen, neemt u best contact op met uw telecomprovider en vraagt u hen Premium Service Nummers beginnend met een ‘8’ te deblokkeren.

Indien dit niet de oorzaak is van het probleem, kan u contact opnemen met Evi op het nummer 078/050 55 of via mail naar info@evi.be.

Ik ontvang geen e-mails van Evi. Hoe komt dat?

Internetproviders zoals Telenet of Belgacom gebruiken software om u te beschermen tegen virussen of illegale activiteiten. Hierin zitten soms filters die ervoor zorgen dat ook normale berichten door de provider worden tegengehouden en in een spamfolder worden gesorteerd.

Hieronder vindt u een overzicht van een aantal providers en bijhorende tips om e-mails van Evi toch te ontvangen.

 

Hotmail, Windows Live en MSN:

Controleer eerst uw “Ongewenste mail” folder.
Indien u daar een e-mail van Evi terugvindt, vinkt u de e-mail aan en klikt u op “Gewenst” in de navigatiebalk boven de e-mail.

 

Gmail:

Controleer eerst uw spam folder.

Indien u daar een e-mail van Evi terugvindt, vinkt u de e-mail aan en klikt u op “Geen spam”.

 

Yahoo:

Controleer eerst uw spam folder.

Indien u daar een e-mail van Evi terugvindt, opent u de e-mail en klikt u op “Not spam”.

 

Telenet , Skynet, Scarlet:

Voeg no-reply@mail.evi.be toe aan uw adresboek of contactlijst.

 

Outlook

Selecteer de mail van Evi, klik op de rechtermuisknop en selecteer “Junk”. Selecteer de optie “add sender’s domain to safe senders list” of “Never block sender’s domain”

Moet ik roerende voorheffing betalen op mijn Evi-rekening?

De Evi-rekening is een gereglementeerde Evi Spaarrekening. Hierdoor kunt u genieten van een gedeeltelijke vrijstelling van roerende voorheffing. Zo geniet u voor 2014 van een vrijstelling van roerende voorheffing tot € 1.880 per persoon. Ontvangt u meer dan € 1.880 per persoon (of € 3.760 voor een gemeenschappelijke rekening) aan intresten, dan betaalt u 15% roerende voorheffing op het overige deel. Dit bedrag wordt jaarlijks door de fiscus geïndexeerd.

Heeft u meer rekeningen bij verschillende banken of meerdere rekeningen bij Evi,  en ontvangt u meer dan € 1.880 per persoon (of € 3.760 voor een gemeenschappelijke rekening) aan intrest? Dan dient u dit bedrag zelf op te nemen in uw aangifte personenbelasting.

Als ik mijn geld beleg met Evi, doe ik dat fiscaal voordelig. Hoezo?

Beleggen met Evi is volledig fiscaal geoptimaliseerd. Omdat u via Evi belegt in een distributiefonds ontvangt u mogelijk jaarlijks een dividend. Op dit dividend betaalt u roerende voorheffing (27%). Dit is de enige belasting die u verschuldigd bent. Er dient dus geen rekening te worden gehouden met andere belastingen zoals de beurstaks bij aan- of verkoop, speculatietaks, meerwaardetaks,… Geen of gunstige buitenlandse bronheffingen binnen het fonds: belegt u via Evi, dan geniet u van gunstigere buitenlandse bronheffingen. Zo geniet u bijvoorbeeld van 0% Franse bronheffing op een dividend van een Frans bedrijf, terwijl u als particulier onderworpen bent aan 15 % Franse bronheffing.

Welke intrest op mijn Evi Spaarrekening moet ik aangeven in mijn belastingaangifte?

Ontving u op uw Evi Spaarrekening(en) minder dan € 1.880 aan intrest en heeft u bij andere banken geen andere gereglementeerde spaarrekeningen, dan moet u dit niet melden. Dit geldt ook bij gemeenschappelijke aangifte: ontving u niet meer dan € 3.760 aan intrest, dan hoeft u dit niet aan te geven.

Heeft u maar één Evi Spaarrekening en ontving u méér dan € 1.880 aan intrest (of € 3.760 voor een gemeenschappelijke rekening), dan hoeft u dit ook niet aan te geven. De bank houdt dan automatisch 15% roerende voorheffing af op het bedrag boven de wettelijke drempel.

Heeft u meerdere rekeningen bij één bepaalde bank of bij verschillende banken en ontving u in totaal méér dan € 1.880 aan intrest (of € 3.760 voor een gemeenschappelijke rekening)? Dan bent u verplicht het bedrag aan intrest boven de drempel waarop nog geen roerende voorheffing is betaald aan te geven in uw aangifte. De roerende voorheffing wordt dan meegenomen in de berekening van uw aanslag.

Ik gebruik Windows XP, is dit een veilig besturingssysteem?

Vanaf 8 april 2014 niet meer. In 2001 werd Windows XP op de markt gebracht en op 8 april 2014, na 13 jaar, krijgt het besturingssysteem de status 'end-of-life'. Microsoft zal dan geen updates meer uitbrengen voor Windows XP. Als er beveiligingslekken in Windows XP worden gevonden, dan zullen deze niet worden gedicht. Computers met Windows XP zijn en blijven dan kwetsbaar voor aanvallen van buitenaf. Zowel Microsoft als overheidsinstanties adviseren daarom computers met Windows XP voor april 2014 te vervangen of te voorzien van een besturingssysteem dat nog wel wordt ondersteund met (beveiligings)updates.

Valt een Evi-rekening onder het depositogarantiestelsel?

Van Lanschot is het Belgisch bijkantoor van de in Nederland gevestigde bankinstelling F. van Lanschot Bankiers NV. Uw spaardeposito’s vallen daardoor onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Het Nederlandse depositogarantiestelsel garandeert de klant een maximale vergoeding van 100.000 euro bij een faillissement van een bank. De vergoeding geldt per persoon, ongeacht het aantal rekeningen. Bij een gezamenlijke rekening wordt dus maximaal 200.000 euro vergoed.

Meer informatie over de werking van het Nederlands depositogarantiestelsel vindt u op de website van de DNB.

Ik heb ook spaargeld bij Van Lanschot Bankiers, Belgisch bijkantoor, valt dit ook onder het depositogarantiestelsel?

Het Nederlandse depositogarantiestelsel garandeert u 100.000 euro per persoon. Indien u op uw naam een rekening heeft bij Van Lanschot Bankiers, Belgisch bijkantoor, dan wordt de som hiervan bijgeteld bij uw Evi-rekening. Het gaat dus om de som van de rekeningen per persoon bij dezelfde kredietinstelling.

Hoe bescherm ik mij tegen ‘phishing’?

Phishing komt van 'fishing', het uitwerpen van een lokaas in de hoop dat er enkelen zullen toehappen. 
Het is een oplichtingstechniek waarbij de crimineel zich voordoet als een betrouwbare instantie. Zo kunt 
u bijvoorbeeld een e-mail of een telefonische oproep krijgen die van Van Lanschot afkomstig lijkt te zijn 
met het verzoek om voor controle persoonlijke gegevens (zoals uw naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummers en beveiligingscodes) in te voeren op een website. Of u wordt gevraagd om een telefoonnummer te bellen, omdat anders uw rekening geblokkeerd wordt.

Slachtoffers zijn vaak gebruikers van online bankieren-diensten en veilingsites.

Om phishing tegen te gaan proberen banken phishingmails en -websites te traceren en deze websites zo snel mogelijk uit de lucht te halen. Daarnaast doet Van Lanschot er alles aan om u zo goed mogelijk te informeren en te waarschuwen.

Onthoud volgende regels:

  1. Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn. Ga daarom altijd eerst na of de beveiliging, de betaling en/of de website waarop u surft, kloppen. De verbinding met een website moet beveiligd zijn. Klik voor de zekerheid ook op het slotje naast de adresbalk bovenaan of onderaan rechts om te kijken welke website erachter schuilt. Kijk minutieus na of de gehele naam correct is. Indien die niet overeenkomt met de oorspronkelijke site, vul dan geen gegevens in op de website.
  2. Wees voorzichtig met e-mails. Er circuleren veel kwaadaardige e-mails. Zelfs al herkent u de verzender van de e-mail, controleer toch of de taal waarin de boodschap staat overeenkomt met de schrijfstijl van de afzender. Laat u echter niet misleiden door de foutloze spelling binnen een mail. Vroeger konden we phishingmails herkennen aan gebrekkig Nederlands, maar vandaag de dag zien de phishingmails er vaak onberispelijk uit. Verwijder de e-mails waarover u twijfelt meteen. 
  3. Wees alert bij telefoongesprekken. Ook telefonisch proberen criminelen persoonlijke informatie te ontfutselen.
  4. Bedenk dat Evi of Van Lanschot u nooit via e-mail of telefonisch zal vragen om beveiligingscodes, of persoonlijke gegevens door te geven. Indien u twijfelt, bel de afzender dan op. Maar bel niet naar het telefoonnummer dat in de e-mail zelf staat, want u komt wellicht uit bij de verzender van de e-mail terecht en u kunt niet weten wie dit werkelijk is. Ga liever naar de website van de desbetreffende organisatie en zoek daar het telefoonnummer op.
  5. Beveilig uw computer door uw besturingssysteem en programma's zoals Windows, Outlook, Adobe, enzovoorts regelmatig te updaten. Maak gebruik van een spamfilter, een virusscanner en een personal firewall.

Heeft u nog vragen?

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen over Evi? Neem dan contact op. Onze medewerkers helpen u graag.

Contact

Wat vinden onze klanten?
Eenvoudig, niet overladen met informatie. Het accent ligt bij begeleiding en hulp.” Emile DD., Schoten
Wat vinden onze klanten?
Duidelijk, gemakkelijk en gebruiksvriendelijk.” Christine R., Antwerpen
Wat vinden onze klanten?
De website is overzichtelijk, gemakkelijk om te navigeren.” Thomas V.L., Berchem
Wat vinden onze klanten?
Overzichtelijke en concrete informatie" Jimmy O.,Antwerpen
Wat vinden onze klanten?
Visueel aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk" Paul L,Boechout