Duurzaam beleggen wordt steeds gewoner

Duurzaamheid

Verantwoord ondernemen

Natuurlijk kies je ondertussen bij de aankoop van een wasmachine of smart-tv voor een zuinige versie. Ga je met een herbruikbare tas boodschappen doen? Of kies je voor een energieleverancier die groene stroom aanbiedt? Waarschijnlijk wel, want steeds meer Belgen houden bij hun aankopen rekening met mens, maatschappij en milieu. Zeker als dit ook een financieel voordeel oplevert. Denk bijvoorbeeld aan refurbished smartphones of energiezuinige huishoudelijke apparaten.

Nu meer consumenten ook duurzame criteria laten meewegen bij hun aankoopbeslissingen, wordt verantwoord ondernemen niet alleen maatschappelijk maar ook commercieel interessant.

Het veranderende koopgedrag heeft een effect op bedrijven. Deze laatsten spannen zich hierdoor meer in om hun producten en diensten te verduurzamen.

Strenge regels overheid

Voor beleggers zijn bedrijven die verantwoord ondernemen zeker interessant. Verantwoord ondernemen verlaagt immers de kans op overheidsboetes en reputatieschade.

Het dieselschandaal is daar een goed voorbeeld van. De koersen van diverse Duitse autofabrikanten daalden in 2015 fors toen hun dieselauto’s veel minder schoon bleken te zijn dan de gemanipuleerde data liet zien.

Ook zijn bedrijven die duurzaam ondernemen minder gevoelig voor maatregelen van de overheid. Denk bijvoorbeeld aan de strengere regels voor bedrijven die producten verkopen die gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals tabak en - meer recent – producten met veel suiker.

In het Verenigd Koninkrijk wordt op frisdranken die veel suiker bevatten al een hogere belasting geheven. De prijsstijging maakt deze dranken minder aantrekkelijk, zowel voor de consument als voor de beleggers.

Veel meer dan milieu


Logisch dus dat steeds meer professionele beleggers binnen hun portefeuille naast financiële criteria ook duurzaamheidscriteria laten meewegen. Evi doet dat al sinds 2013. Op basis van onder andere de VN-normen (Global Compact) beoordelen we de bedrijven en fondsen waarin we beleggen op duurzaamheid.

En dat gaat verder dan alleen ‘milieu’. We evalueren ook hoe ze omgaan met mensenrechten, arbeidsomstandigheden, corruptie en wapens.

Inmiddels bestaan de beleggingsportefeuilles van Evi voor 2/3e uit bedrijven die bovengemiddeld scoren op duurzaamheid. Met de overige bedrijven voert Evi gesprekken over het verbeteren van de duurzame prestaties. Dit noemen we verantwoord beleggen.

De lat ligt hoger


Nu zowel consumenten als beleggers duurzaamheid meetellen in hun keuzes, loont het voor bedrijven om steeds duurzamer te opereren. De lat komt bovendien steeds hoger te liggen: ieder bedrijf wil immers beter presteren dan de concurrentie, ook op het gebied van duurzaamheid.

Zo verlaagden bijna alle frisdrankfabrikanten het suikergehalte in hun drankjes voor de Britse markt drastisch, vóór de invoering van de suikerbelasting.

Ook spannen meer bedrijven zich in om hun CO2-uitstoot te laten dalen ten opzichte van de concurrentie.

Producten én beleggingsportefeuilles worden daardoor langzaam maar zeker duurzamer. Dat is goed nieuws voor beleggers én voor de maatschappij.

Meer blogs